بارداری در هفته ی 15

q

کودک شما چگونه تغییر می کند؟

 

اکنون طول بدن کودک شما از فرق سر تا پا حدود 10 سانتی متر، و وزن او درحدود 80 گرم است. کودک شما اکنون عملیات دم و بازدم را با مایع آمنیوتیک (به جای هوا) انجام می دهد که به رشد کیسه های هوا در ریه های او کمک میکند. اکنون اندازه پاهای او بزرگتر از دستهای او شده است، و می تواند همهمفصلها و اعضایش را حرکت دهد. این بدان معنی است که دستهای او بهتر کار میکنند. غده های عرقی به تدریج ظاهر می شوند و با اینکه پلک چشمهای او بستهاست، چشمانش می توانند نور را احساس کنند. اگر شما یک نور شدید را به طرفشکم خود بتابانید، احتمالا کودک شما روی خود را از نور برمی گرداند. دراطراف کودک شما چیز زیادی وجود ندارد که او بتواند مزه آن را امتحان کند،اما اندام چشایی او در حال ظاهر شدن است. اگر در این زمان سونوگرافی انجامدهید شاید و فقط ممکن است از جنیست کودک خود آگاه شوید! با این حال اگراین آزمایش هم نتوانست جنسیت کودک شما را تعیین کند ناراحت نشوید. تعیینجنسیت به عواملی از قبیل میزان شفافیت تصویر و وضعیت کودک در زمان انجامسونوگرافی بستگی دارد. کودک شما ممکن است به حالت حلقه زده قرار گرفته یاچرخیده باشد تا شما را سر کار بگذارد!

 

شما چگونه تغییر می کنید؟

 

احتمالا شما تا کنون حدود 2 کیلوگرم یا کمی بیشتر وزن اضافه کرده اید. اگرمیزان اضافه وزن شما کمی کمتر یا بیشتر از این مقدار است خیلی نگران نشوید. میزان اضافه وزن در خانمهای حامله با یکدیگر متفاوت است. هرچند شما بانوسانات دوره حاملگی خو گرفته اید اما ممکن است هر از چند گاهی با بروز یکعارضه جدید غافلگیر شوید. اگر دچار گرفتگی بینی شدید می توانید آن را هم ازجمله عوارض حاملگی فرض کنید؛ زیرا افزایش هورمون استروژن ممکن است به تورمغشاء مخاطی و در نتیجه تولید مخاط بیشتر منجر شود. حجم خون شما نیز در حالافزایش است که در نتیجه موجب گشاد شدن رگهای شما (که شامل رگهای بینی نیزمی شوند) می گردد. در نتیجه ممکن است گاهی اوقات خون دماغ شوید. از آنجا کهحاملگی موجب ایجاد تغییراتی در سیستم ایمنی بدن شما می شود و احتمالابتلای شما به برخی عفونتهای خاص افزایش می یابد ممکن است بیشتر دچارسرماخوردگی یا آلرژی شوید. در هر حال از مواد محرک مانند دود سیگار، گرد وغبار و الکل دوری کنید. برای بهبود وضعیت منافذ بینی شبها از بخارساز یامرطوب کننده های هوا استفاده کنید و مقادیر زیادی مایعات بنوشید. همچنین میتوانید از قطره نمکی بینی یا کلرور سدیم استفاده کنید. در صورتی کهوضعیتتان خیلی بد است از پزشک یا مامای خود در مورد استفاده از داروی ضداحتقان یا دکونژستانت سوال کنید.


اگر خود و همسرتان این روزها کمی استرسدارید نگران نباشید، شما تنها نیستید؛ بسیاری از زوجها نگران سلامتی کودک وخیلی چیزهای دیگر هستند، مثلا اینکه آیا از عهده مسوولیت خود به عنوانوالدین بر می آیند یا خیر؟ با این حال اگر مشکلات فیزیکی و بدنی شما کمباشد و کمی هم انرژی به دست آورید این دوره سه ماه می تواند بسیار جالبباشد. پس سعی کنید از آن لذت ببرید.

 

فعالیت های این هفته

 

با کودک خود حرف بزنید. این کار برای ایجاد پیوند بین شما و کودکتانبسیار خوب است. اگر حرف زدن با کودک، به نظر شما کار عجیب و غریبی است میتوانید برایش داستان بگویید؛ یک کتاب، مجله یا روزنامه بخوانید؛ یا رازهایخود را به او بگویید! انجام این تمرین پس از تولد کودکتان در برقراریارتباط بین شما خیلی کمک می کند بعلاوه حرف زدن با کودکان یکی از بهترینراههایی است که در یادیگری زبان به آنها کمک می کند





+ نوشته شده در چهار شنبه 6 فروردين 1393برچسب:بارداری,حاملگی,راهنمای بارداری,راهنمای حاملگی,راهنمای بارداری هفته به هفته,ساعت 1:42 توسط phna |